Saturday, September 21, 2019

නිදහසෙන් පස්සෙ ලංකාවෙ හදපු මුල්ම කෝච්චි එන්ජින්..

1948 ලංකාවට නිදහස ලැබුනට පස්සෙ දුම්රිය සේවයේ පරිහානිය ඇරඹුනා කියල ගොඩක් දෙනෙක් කියනව. නමුත් මේක මුළුමනින්ම පිළිගන්න අමාරුයි. දුම්රිය සේවයේ ලාභ අහිමිවෙන්න පටන් අරන් තියෙන්නෙ 1948ටත් කලින් ඉදලමයි. නමුත් පරිහානිය ඇරඹෙන්නෙ 1970න් පස්සෙ කාලෙ..විවෘත ආර්ථිකයත් එක්ක ඒක දෙගුණ තෙගුණ වෙලා..


1948ත් 70ත් අතර කාලයේ දුම්රිය සේවාවෙ සෑහෙන දියුණු තත්වයක තිබිල තියනව. ඒකට හොදම උදාහරණයක් තමයි ලංකාවෙ ඒ කාලෙ හදපු කෝච්චි එන්ජින්..

දුම්රියේ අප්‍රකට විත්ති පොත ඔබට කියවන්න ලැබුණ නම් ඒකෙ තියනව ලංකාවෙ මුල්ම බලවේග දුම්රිය කට්ටල ගැන සම්පූර්ණ කතාව. 1938 එංගලන්තයෙන් ගෙනාව මේ බලවේග කට්ටල 1950 දශකයේ මැද කාලෙ විතර වෙනකම් මගී ප්‍රවාහනයට යොදාගත්ත. ඉන්පස්සෙ ධාවනයෙන් ඉවත්කරපු මේ බලවේග කට්ටල වලින් ලංකාවෙ අපේ දුම්රිය සේවයේ ඉංජිනේරුවරුන් සහ සේවකයන් එකතුවෙලා අලුත්ම දුම්රිය එන්ජින් දෙකක් හදනව..

රත්මලානේ තිබෙන දුම්රිය කර්මාන්තශාලා සංකීරණයේ තමයි මේ දුම්රිය එන්ජින් දෙක නිෂ්පාදනය කළේ. දුම්රිය එන්ජිමේ යටිරාමු (under frame) සහ බඳ (Body) සම්පූරණයෙන්ම සැළසුම් කරල නිර්මාණය කළේ රත්මලාන කර්මාන්තශාලාවෙ ඉංජිනේරුවරුන් සහ සේවක පිරිස්. මේක අශ්වබල 360ක සෙන්ටර් කැබ් මාදිලියේ එන්ජිමක්.

මේ පින්තූරයෙ තියෙන්නෙ ඒ දුම්රිය එන්ජින් දෙක. Class M3 අංක 589 සහ 590.

මේ දුම්රිය එන්ජින් දෙකෙන් අංක 589 දුම්රිය එන්ජිම ජයන්ති ලෙස හදුන්වල 1956 සැප්තැම්බර් 05 දිනයේ එවකට ප්‍රවාහන ඇමති මෛත්‍රීපාල සේනානායක මහතා විසින් කොළඹ කොටුවෙ උත්සවාකාරයෙන් විවෘත කරනු ලැබූවා.


ලංකාවෙ නිෂ්පාදනය කරපු   ජයන්ති දුම්රිය එන්ජිම
ශ්‍රී ලංකා දුම්රිය සේවයේ එන්ජින් නාමාවලියේ  Class M3  589



මේ නිෂ්පාදනයෙන් පස්සෙ 1970 දශකයේ මුලදි නැවත වරක් ලංකාවෙ දුම්රිය එන්ජින් 07ක් නිෂ්පාදනය කරල තියනව. ඒ ගැන ඉදිරියෙදි ලියන්නම්.

1 comment:

කාලයේ වැලි තලාවෙන් වැසී ගිය ගල්කිස්සේ වැලි සයිඩිම - Sand Siding, Mount Lavinia

ගල්කිස්ස වෙරළ තීරය ගැන මෑතක වැඩි වශයෙන් කතාබහක් ඇතිවුනේ වෙරළ සංරක්ෂණ දෙපාර්තමේන්තුව විසින් කෘතීමව වැලි පිරවීමෙන් වෙරළ තීරය පුළුල් කිරීමේ ව්‍...